Romantiqe een visie, visioen ?

Voorwoordje: Dit stukje is slechts een visie van Drs.P. en zal geen romantisch epistel zijn. Het is redelijk lang en mischien te vermoeiend voor schermlezing.

Volkomen-Romantiqe

Miljarden mensen op deze planeet komen in aan aanraking met het fenomeen ‘romantiek’. Hoewel ik meen hier een voorbehoud te moeten maken. Het lijkt mij schier omwaarschijnlijk tot romantische gevoelens te komen in vluchtelingenkampen, hongerige woestijnen en alles wat er meer aan ellende is, maar ook zal ik me hier vergissen. Ten tijde van nood en kwelling zal de mens juist de hang naar romantiek des te meer verlangen. Mischien is het eerder zo, dat de ‘westerse rijke wereld’ romantiek uit het oog is verloren. Is het niet zo dat we ons meer druk maken over onze poen en bezit, slechts romantiek door laten dringen in onze ‘naar meer en meer instelling’, door middel van een elektronisch apparaat (momenteel ook verkrijgbaar in plat-flat) scherm ? Onze zintuigen raken afgestompt door de instant romantiek. Romantiek is tegenwoordig met voorbedachte rade.. een weekendje naar een Groendal park, voor een openhaard zitten met kunstmatige houtblokken. Yeah dat is het helemaal ! Ook erg romantisch is het om met Valentijn een E-card te sturen, hoe ‘onvoorspelbaar’.. Ja en dan drink je op een dag geen bier meer, maar ‘Groenloosch’. Natuurlijk je hebt een hele romantische vriend, hij heeft zo’n auto waarvan de lengte van de ‘neus’ de kortte van het ander moet compenseren. Uiteraard is deze romanticus gevallen voor jouw Kanaal 5 perfume a EU 100 per 10 milliliter….

Kortom bovenstaand is uiteraard cynisch en aangedikt, maar ik ben juist heel blij met deze kilte. Juist in een kille wereld zal ‘Romantiek’ hopenlijk weer een grote vlucht nemen. Nee geen prinsen op witte paarden, die prinsessen van hun kasteelromannetjes redden. Meer het onverwachte, dat ons overvalt waardoor ons bloed sneller gaat stromen en harten sneller kloppen … laat ze los die vlinders op je eigen speciale wijze.

Een dubbele ‘Goede Vrijdag’!  Drs.P

Dit bericht werd geplaatst in Column. Bookmark de permalink .

14 reacties op Romantiqe een visie, visioen ?

  1. anita zegt:

    Ik hou van romantiek😛 misschien ben ik daarom nog alleen grinnnn dus laat me graag verrassen………heel onverwachts, t’is alleen jammer dat je er soms zo’n cut gevoel aan overhoud LOLliefs anita

  2. Jessica zegt:

    Hallo dan…!Hier het engeltje op je schouder, en het duiveltje uit het doosje op je weblog! haha. En gelijk op het mooiste item, dus das mooi meegenomen. En wat betreft de gif plaatjes… inderdaad! Dat word dus gewoon de pagina vernieuwen… weer een tik op de teller!Liefs, Jessica!!!http://www.starterupsteve.com/swf/rapeasterbunny.htmlpsssst… wel de goede conclusie trekken hé, en een prettige dag verder!

  3. Dray. zegt:

    Reaumantique…..bestaat dat nog?Hoe moet je dit fenomeen omschrijven……is dat eak zeau-iets als "gezellig"? Iedereen weet wat het is,maar kan het alleen niet omschrijven.Nu staat er bij Dré een soort gelijke actie op stapel…..volgende maand zal er een afspraak plaatsvinden met een girlie en wellicht kan ik dan meer uitsluitsel geven.

  4. Peggy zegt:

    Liefde en romantiek kunnen veel dingen voor je doen: het brengt je vreugde, helpt je te groeien en het maakt je groter op een manier die je nooit voor mogelijk had gehouden. Maar één ding dat liefde en romantiek nooit kunnen doen is je tot een heel mens maken want jij bent de enige die jezelf compleet kunt maken!!En jij ook fijne paashaas!!Grtz PeggyBTW….die verhoogde druk? nix van gemerkt….je inspiratie blijft me verbazen!!!

  5. anita zegt:

    ehhhhh roon hoe laat jij je vlinder los???😛

  6. Irene zegt:

    Romantiek????dat bestaat zeker!!….Fijne paasdagen!!!

  7. Jeanette zegt:

    Romantiek lijkt inderdaad vaak meer te maken te hebben met commercie. Veel 13 in een dozijn-werk en er komt maar weinig origineels bij kijken. Terwijl het toch vele keren romantischer is als er wel plaats is voor originaliteit of voor verrassingen.(Maar gelukkig blijf ik nuchter) ;-)Goedesupervrijdag!

  8. anita zegt:

    heyyyy klaproos mijn wraak is zoet😛

  9. Niek zegt:

    Een goed-gemengde Paas man!Ik vind lol een beetje mager op je item, daarom zeg ik volborstig: ik heb heel smakelijk gelachen na lezing van je niet te lange stuk. Hulde!Als je de komende dagen even tijd over hebt, kijk dan even op mijn blog, onderwerp: iets-van-doordenken-of-zo.Ik heb ontdekt dat er manieren zijn om al die geestelijke dingen zoals Pasen en Pinksteren meer aards uit te beelden, let wel, in aardse bouwsels gestolde hemelse toestanden. Echt een gat in de markt, met name voor Pinx. Een lieve vrouw heeft me de weg gewezen (zoals wel vaker in mijn leven, hihi) door vast te stellen dat er bij de beleving van het feest van ‘de inblazing van de Geest en het losmaken van de Tongen’ helemaal niet extra gesnaaid wordt.Deze hemels-naar-aardse ruimte voor verbetering heeft wel wat propagandisten nodig. Jij? – – – Wat is er mis met het woord propaganda? O, met die vraag laat je weten dat je je liever bij je eigen toko houdt? Nou ik gun ieder haar/zijn eigen wijsheden hoor!Groet – /niek1928/

  10. ann zegt:

    Pff zo hee das idd iets om over na te denken. Maar wanneer is iets romantisch je geplande vakantie naar landal kan natuurlijk heel romatisch verlopen maar kan ook een drama worden net als dat plaatje onder de waterval grinn.. misschien geeft ze hem wel een knietje ahhaha…denk dat in tijd van nood en kwelling de hang naar aandacht en lichamelijkheid erg hoog is..groetjes audrey

  11. lola zegt:

    ja romantiek heeft zeker wel iets ,maar ja er is ook weer een dag erna en die is dan weer de werkelijkheid .maar goed iedereen heeft op zijn tijd het nodig denk ik . groetjes petra

  12. móni zegt:

    Een onverwacht pasen dan maar!MVG,MCz:)

  13. Leandra zegt:

    Was er een paar weken geleden niet een bericht over een man en vrouw in een Turkse gevangenis??? Nou valt dat voor de één misschien niet onder romantiek, zeker gezien de omstandigheden, maar aan de andere kant: als je zoveel moeite doet om zo dicht "bij elkaar te komen" en dat onder zulke omstandigheden… dat moet meer dan lust alleen zijn lijkt mij.Ik denk dat echte romantiek juist het makkelijkst onder barre omstandigheden kan ontstaan… daar kan men immers niet even de Bijenkorf binnenrennen om een "romatisch" cadeautje te kopen.

  14. Femke zegt:

    Romantiek zit hem in kleine dingen, kleine woordgrapjes die alleen jullie twee begrijpen, een gestolen kus, thuis komen en dat kutklusje waar je tegenop ziet is al gedaan, iemand die je een glaasje wijn brengt als je moe op de bank ploft, iemand die iets liefs zegt als je dat nodig hebt, die een boeket veldbloemen voor je plukt omdat je die zo mooi vind als je er langs fietst. Kortom, het zit in de kleine onverwachte dingen en het delen van intimiteit, het wij tegen de rest van de wereld gevoel…

Geef een reactie

